French bread


Nagyon sokszor sütöttem már baguette-et, de valahogy sosem voltam elégedett az eredménnyel. Most azt hiszem megtaláltam az igazit, ami több recept és az eddig kenyérsütési tapasztalatom (már ha lehet ilyet mondani) eredménye. Öregtésztám és kovászom mindig van itthon (szépen kiporciózom, zacskóba teszem és mehet a fagyasztóba, amikor pedig tudom, hogy hamarosan kenyeret szeretnék sütni, átteszek egy csomaggal a hűtőbe, hogy kiolvadjon), hogy bármikor, ha kedvem szottyan és az időm engedi, összedobhassak egy kenyeret. Na jó ez így túlzás, mert a jó kenyér pont nem az összedobásról szól, a jó kenyérhez igenis idő kell, vagy inkább időzítés, egy kis odafigyelés, és sok-sok szeretet. Ha ezek megvannak, akkor nagy gond nem lehet. Én mindent Limarától tanultam, amit nagyon-nagyon köszönök neki, hiszen olyan alapossággal és szeretettel ír a kenyerekről, hogy bárki elsajátíthatja az otthoni kenyérsütés művészetét. Kicsit túlcsordultam, mert annyira de annyira szeretem a kenyeret (persze csak mértékkel, mint mindent) és azt is, ahogy készül. Egy szó mint száz, kenyeret sütni otthon jó mulatság, arról nem is beszélve, hogy a boltban kapható kenyerek (tisztelet a kivételnek) a kanyarban sincsenek ehhez az ízvilághoz képest… Fogadjátok tehát szeretettel az első saját baguette receptemet…


Az ÉN baguette-em

Hozzávalók:
250 g öregtészta
400 g kenyérliszt
20 g rozsliszt
300 g langyos víz
5 g friss élesztő
1 teáskanál só
rétesliszt a szóráshoz

A kétféle lisztet keverőtálba szitáljuk, majd beletesszük a darabokra tépett öregtésztát, az élesztőt és ráöntjük a vizet. Dagasztógéppel éppen csak összekeverjük, hogy összeálljon a tészta, lefedjük folpackkal és félretesszük fél órára pihenni.
Ha letelt a fél óra, dagasztani kezdjük kézzel vagy géppel (nekem nem megy a kézi:) és amikor már nem ragad a tálhoz, akkor gyúródeszkán gömbölyítjük és visszatesszük a tálba majd lefedjük.1 1/4 órát kelesztjük a tésztát.
A megkelt tésztát deszkára borítjuk és három részre osztjuk. Ezután gömbölyítjük és 10 percet pihentetjük. Ekkor mindhárom tésztát formázzuk. Kilapítjuk a tésztát, de ne nagyon nyomkodjuk ki belőle a levegőt, és a felső résztől kezdve folyamatosan lenyomkodva a széleket feltekerjük, majd a kívánt hosszúságúra sodorjuk. Én meghempergettem egy kis réteslisztben is, hogy még rusztikusabb legyen. Baguette formába helyezzük, vagy egy nagy konyharuhát belisztezünk, ráfektetjük a tésztát, az oldalát kissé felhajtjuk, majd mellé helyezzük a másik tésztát, újra felhajtjuk és az utolsót is rátesszük. Lefedjük egy másik konyharuhával és kb. 45 perc alatt duplájára kelesztjük.
Amíg kel a tészta, addig a sütőt 250 C-ra előmelegítjük, betesszük a sütőkövet vagy egy üres tepsit, az aljába pedig egy edényt, amibe majd a víz megy. Amikor megkelt a tészta a sütőbe toljuk a kenyeret. Ha formában volt, egyszerűen azzal együtt a kőre tesszük, ha pedig konyharuhán kelt, akkor érdemes először sütőlapátra tenni és úgy a kőre csúsztatni. A sütő hőmérsékletét csökkentjük 200 C-ra és az aljában lévő edénybe 2,5 dl forró vizet öntünk. Azonnal rácsukjuk az ajtót, hogy a gőz nehogy kiszökjön. Kb. 30-35 perc alatt készre sütjük. Kivesszük a sütőből és rácson hagyjuk kihűlni. Nekem 5 perc után muszáj volt letörnöm az egyik végét.:)






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések